SE APROPIE ALEGERILE. Taranistii nu-si identifica propriul partid dupa Milut sau Pavelescu. Deci...CONGRES! Pe cine punem in loc?

luni, 30 ianuarie 2012

PROIECTUL PNŢCD PRIVIND DESCENTRALIZAREA
PRIN AUTONOMIE LOCALĂ, REORGANIZARE ADMINISTRATIVĂ
ŞI ÎNFIINŢAREA REGIUNILOR.

Procesul de descentralizare administrativă şi de înfiinţare a regiunilor este unul necesar în vederea dezvoltării viitoare a României. Totuşi, acest proces nu poate fi făcut în grabă, fără o analiză extrem de obiectivă a mai multor factori, începând de la specificul regiunilor (şi aici vorbim inclusiv de delimitarea geografică a regiunilor istorice) şi mergând până la competenţele şi atribuţiile pe care trebuie să le aibă fiecare nivel administrativ în parte. Proiectele propuse până acum românilor nu au la bază nici un fel de analiză, ele fiind prezentate doar din încercarea de a abate atenţia de la problemele reale cu care se confruntă actuala guvernare, pe de o parte, sau de a fi în opoziţie cu ceea ce se doreşte de la nivel guvernamental.
PNŢCD este primul partid care a propus un proiect viabil privind autonomia locală şi descentralizarea administrativă. În lipsa unei gândiri proprii, părţi întregi din rezumatul acestui proiect au fost confiscate de diverşi, ataşate unor idei de moment şi prezentate ca fiind proiecte proprii, fără ca cei care au făcut-o să înţeleagă cum ar trebui să se desfăşoare procesul descentralizării. De aceea, luând în considerare necesitatea descătuşării energiilor de la nivelul comunităţilor regionale, trebuie recunoscute acestor comunităţi capacităţile juridice şi politico-administrative, în vederea eficientizării actului administrativ.
Având în vedere valorile fundamentale şi principiile creştin-democraţiei: subsidiaritatea, autonomia locală şi descentralizarea administrativă,
Constatând lipsa de proiecte viabile privind reformarea instituţiilor politico-administrative din România,
PNŢCD propune societăţii româneşti, tuturor românilor care cred că deciziile trebuie să fie luate de autorităţile publice cele mai apropiate de cetăţean

PROIECTUL PNŢCD PRIVIND DESCENTRALIZAREA
PRIN AUTONOMIE LOCALĂ, REORGANIZARE ADMINISTRATIVĂ
ŞI ÎNFIINŢAREA REGIUNILOR.

Acest proiect presupune:

I. Revizuirea Constituţiei României
Descentralizarea administrativă şi regionalizarea nu trebuie făcute doar printr-o lege adoptată de un anume parlament, mai mult sau mai puţin reprezentativ. Ele trebuie să fie statuate de popor şi incluse în Constituţia României. Revizuirea Constituţiei, din acest punct de vedere, trebuie să cuprindă:
- înfiinţarea regiunilor – cu statut de unităţi administrativ-teritoriale; judeţele vor păstra în continuare, la rândul lor, calitatea de unităţi administrativ-teritoriale, în timp ce municipiile mari, care au pârghiile şi serviciile publice necesare pentru o funcţionare autonomă, vor primi statut de judeţ. În spiritul descentralizării, regiunile nu trebuie să preia atribuţiile judeţelor, ci atribuţii ale Guvernului care decurg din aplicarea principiului subsidiarităţii;
- precizarea autorităţilor administraţiei publice prin care se realizează autonomia locală în regiuni, şi anume: Consiliile Regionale alese (ca organe deliberative) şi Guvernatorii aleşi (prin vot uninominal majoritar, în două tururi de scrutin, ca organe executive);
- păstrarea sistemului parlamentar bicameral, cu un număr redus de parlamentari: Camera Deputaţilor (formată din deputaţi aleşi printr-un sistem de vot uninominal cu adevărat reprezentativ) şi Camera Regiunilor (ai cărei membri sunt aleşi de Consiliile Regionale);
- eliminarea raporturilor de subordonare între Stat, Regiune, Judeţe şi Oraşe/Comune.

II. Adoptarea Legii privind Statutul Regiunii
Prin aceasta ar trebui să fie legiferate:
- precizarea competenţelor Regiunii. Recunoaşterea autonomiei regionale ridică trei probleme inevitabile: (1) repartizarea atribuţiilor între stat şi regiuni, (2) organizarea instituţională care să asigure realizarea competenţelor statului şi competenţelor regiunilor precum şi armonizarea acestora, (3) controlul din partea statului în absenţa raporturilor de subordonare;
- asigurarea de buget, patrimoniu şi servicii administrative proprii Regiunilor, pentru ca acestea să îşi poată îndeplini atribuţiile;
- organizarea şi funcţionarea organelor regionale, a serviciilor regiunii, regimul personalului angajat.

III. Modificarea O.G. nr. 53/2002 privind Statutul-cadru al Unităţilor Administrativ-Teritoriale. În principiu, prin această modificare se urmăreşte ca municipiul Bucureşti să primească statut de Regiune, respectiv municipiile reşedinţe de regiuni să dobândească statut de judeţ;

IV. Modificarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale
Modificări propuse:
- o nouă delimitare a circumscripţiilor electorale, acestea devenind subunitare în raport cu unitatea administrativ-teritorială căreia îi corespunde organul deliberativ (sate – Comuna, cartiere – Oraşul şi Municipiul, subdiviziune 1 – Judeţul, subdiviziune 2 – Regiunea);
- membrii organelor deliberative (Consiliul Regional, Consiliul Judeţean, Consiliul Local) să fie aleşi prin vot mixt;
- membrii organelor executive (Guvernatorul, Preşedintele Consiliului Judeţean, Primarul) să fie aleşi prin vot uninominal în două tururi de scrutin.

V. Modificarea Legii nr. 215/2001 a administraţiei publice locale
Modificări propuse:
- cvorumul necesar adoptării hotărârilor organelor deliberative să fie cel mult 50%+1;
- directorii generali din cadrul aparatului propriu al organului executiv să poată fi învestiţi sau revocaţi din funcţie la propunerea acestuia, cu votul organului deliberativ.

VI. Modificarea Legii. Nr. 188/2009 privind Statutul Funcţionarilor Publici
Modificări propuse:
- directorii generali din cadrul aparatului propriu al organului executiv să nu mai deţină calitatea de funcţionari publici;
- gestionarea directă şi autonomă a resurselor umane din cadrul aparatului propriu al organului executiv, în ceea ce priveşte numărul funcţionarilor publici şi al personalului contractual, încheierea contractelor colective de muncă, salarizarea (făcută prin echivalare cu nivelul salariul mediu din cadrul unităţii administrativ teritoriale) ş.a.m.d.

PNŢCD va iniţia o dezbatere publică cu cetăţenii României pentru cunoaşterea şi completarea PROIECTULUI PNŢCD PRIVIND DESCENTRALIZAREA PRIN AUTONOMIE LOCALĂ, REORGANIZARE ADMINISTRATIVĂ ŞI ÎNFIINŢAREA REGIUNILOR.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu