C A R P P
(CASA AUTONOMÃ pentru RECONSTITUIREA PROPRIETÃŢII
PRIVATE)
Caracterul autonom al unui
organism de acest fel decurge din însuşi obiectul sãu social :
reconstituirea proprietãţii private. Obiectul social al CARPP este circumscris
de îndeplinirea urmãtoarelor 3 obiective care-i definesc funcţia :
a.
restituirea imediatã a proprietãţilor
particulare etatizate (bunuri imobilare şi mobiliare) ;
b.
indemnizarea imediatã a proprietarilor
ale cãror bunuri au fost distruse sau abuziv înstrãinate de stat dupã 1989, sau
compensarea în naturã a acestor pagube ;
c.
finanţarea reparãrii, reconstruirii şi
a rentabilizãrii proprietãţilor aflate în portofoliul de bunuri destinate
privatizãrii pe care le preia de la stat.
Aceastã autonomie priveşte
deopotrivã conducerea şi mijloacele de funcţionare a CARPP. Va fi plasat sub
tripla autoritate a organelor reprezentative ale proprietarilor legitimi –
beneficiarii prin destinaţie a activitãţii lui -, ale instituṭiilor financiare
– care vor cauţiona profesional funcţionarea lui - şi a BNR - în calitatea sa
de reprezentant al statului în supravegherea activitãţilor financiare.
Consiliul de administraţie va fi paritar format din câte 3
membri desemnaţi de fiecare din primele douã categorii şi dintr’un reprezentant
al BNR. Mandatarii proprietarilor vor proveni din cel puţin douã organizaţii
ale acestora, ale cãror legitimitate şi independenṭã politicã este recunoscutã
la nivelul naṭional; doi din mandatarii instituţiilor financiare vor fi numiṭi
de organismele de credit private iar al treilea de Directorul Bursei de Valori
din Bucureşti şi nicio bancã nu va fi prezentã în Consiliu cu mai mult decât un
delegat. Reprezentantul BNR va dispune de dreptul de veto.
Directoriul CARPP. Consililul de administraţie numeşte
un Directoriu format din 5 profesionişti cu experienţã recunoscutã, aleşi câte
unul de pe lista de 3 candidaţi a fiecãreia din cele trei pãrţi şi doi dintre
candidaṭii prezentaṭi de cel puṭin douã firme internaţionale de bunã reputaţie,
specializate în recrutarea de cadre superioare cu înaltã calificare. Preşedintele CARPP va fi numit dintre
membrii Directoriului desemnaṭi de reprezentanṭii proprietarilor şi în funcṭia de Director-general, Consiliul
de Administraṭie îl va desemna pe unul din cei doi specialişti recomandaṭi de
„vânãtorii de capete”.
CARPP va avea dublul statut de instituţie
financiarã şi de administrator de bunuri.
§
Ca instituţie financiarã va
avea vocaţie de societate de portofoliu şi de bancã de investiţii :
1.
Va deţine titlurile reprezentative ale
întreg patrimoniului rezultat din etatizãri care se aflã încã în posesia
statului (transferul cãtre CARPP a activelor controlate de AVAS, ADS, etc.) ;
deasemenea, va deţine portofoliul creanţelor statului român asupra societãţilor
comerciale strãine ;
2.
Va investi în societãţile din
portofoliul ei pentru a le rentabiliza şi a le vinde la cel mai bun preţ;
3.
Va emite obligaṭii pe pieṭele
internaṭionale unde vor fi cotate. Produsul acestor emisiuni va servi la
finanṭarea compensaṭiilor cuvenite pentru despãgubiri şi a propriilor
activitãṭi (restaurarea şi întreṭinerea imobilelor, administrarea şi
rentabilizarea bunurilor productive din portofoliul pe care-l deṭine);
rambursarea titlurilor emise se va face
prin obligaṭia investitorilor strãini, instituitã prin lege, de a achita minimum
70% din capitalul investit în titluri CARPP cumpãrate la bursã; stabilitatea
cursului titlurilor CARPP va fi asiguratã de obligaṭia bãncilor care opereazã
în România. de a deṭine o anumitã proporṭie a rezervelor obligatorii constituite
pe lângã BNR în obligaṭii CARPP.
§
Ca adminsitrator de bunuri, CARPP va prelua de la comune, oraşe şi
municipii (care nu au nicio vocaţie legitimã sã la deţinã) întreg patrimoniul
imobiliar care n’a fost încã restituit proprietarilor spoliaţi prin etatizare.
Restituirea bunurilor din acest portofoliu imobiliar va avea loc dupã ce CARPP i-se
va furniza de cãtre administraţiile responsabile toatã documentaţia privitoare
la data şi modul preluãrii fiecãrui bun, precum şi la identitatea ultimului
deţinãtor legitim al acestuia.
Pânã la
restituirea lor efectivã, CARPP va fi
îndreptãṭitã sã exploateze aceste bunuri şi sã le desvolte activitatea,
arendând terenurile şi închiriând clãdirile.
Bunurile nu vor putea fi înstrãinate decât cu acordul sau la cererea proprietarilor
legitimi. În cazul cã astfel de deṭinãtori nu mai existã, la expirarea rãgazului
de uzucapiune CARPP va putea scoate la licitaṭie proprietãṭile nerevendicate.
Produsul acestor vânzãrii va fi afectat, dupã caz, amortizãrii sau rambursãrii
accelerate a împrumuturilor obligatare emise de CARPP.
* * *
Ion
Varlam
Secretar
General al UMRL
Preşedintele
Comitetului Interimar de Conducere a PNŢCD
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu